“ΟΙ ΔΥΣΚΟΛΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΚΑΙ Η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ”

Ποιός από εμάς δεν έχει γνωρίσει «δύσκολους» συναδέλφους, εκείνους που μας ενοχλούν, κάνουν δύσκολη -ή και ανυπόφορη κάποιες φορές- την καθημερινότητα μας, ενώ -σε ακραίες καταστάσεις- μπορούν ακόμα και να μας ωθήσουν στην αναζήτηση ενός άλλου εργασιακού περιβάλλοντος.

Προτού όμως δούμε μεθόδους «αντιμετώπισης» τους, θα σας παρακαλέσω να θυμάστε τα εξής:
1. χωρίς «εκείνους» δεν μπορούμε να υπάρξουμε μόνοι μας στον εργασιακό χώρο, καθώς εξαρτώμαστε ο ένας από τον άλλο
2. η συμπεριφορά τους δεν είναι «κακή» επειδή δεν ταιριάζει με τη δική μας, είναι απλώς διαφορετική

Ας γνωρίσουμε 4 από εκείνους:

1. Ο «ΣΚΛΗΡΟΠΥΡΗΝΙΚΟΣ»: ποιος από εμάς δεν έχει γνωρίσει έναν «ξερόλα» στην εργασιακή του καθημερινότητα; O «σκληροπυρηνικός» έχει άποψη για τα πάντα (ακόμα και αν γνωρίζει ελάχιστα για το αντικείμενο που πραγματεύεται), ενώ δεν έχει κανένα δισταγμό στο να την εκφράσει φωναχτά, επίμονα και με στόμφο. Βλέπει τα πράγματα ως άσπρο-μαύρο και θεωρεί ότι μόνο η δική του γνώμη είναι σωστή, ενώ προσπαθεί να την επιβάλλει με κάθε τρόπο. Μιλά γρήγορα και δυνατά. Είναι πιεστικός, διεκδικητικός και συχνά αντιπαθής. Έχει μεν υψηλότατη αυτοεκτίμηση, αλλά ταυτόχρονα δεν εκφράζει με αντίστοιχο τρόπο την εκτίμηση του για τη δική μας κοσμοθεωρία, την οποία και συχνά υποβιβάζει, πολλές φορές προσβάλλοντας μας δημοσίως. Εύκολα τον παρομοιάζει κανείς με «ταύρο σε υαλοπωλείο» αν νοιώσει ότι απειλείται. Πως όμως χειριζόμαστε μια τόσο προκλητική συμπεριφορά; Σε περίπτωση διαφωνίας αρχικά αφήστε τον να ξεσπάσει και επιτρέψτε του να εκφράσει το θυμό, την ενόχληση ή την αγανάκτηση του για την κατάσταση που τον στενοχωρεί. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσετε αμέσως μετά να ασχοληθείτε με το πραγματικό πρόβλημα και όχι με το συναίσθημα του που τώρα είναι ανεξέλεγκτο. Παράλληλα όμως θέστε τα όρια σας και κάντε το από την αρχή. Εκφράστε ξεκάθαρα τη δική σας άποψη και κάνετε το χρησιμοποιώντας ένα σταθερό τόνο στη φωνή σας. Δώστε του να καταλάβει ότι «συμφωνείτε στη διαφωνία σας» -όπως λέει και ένας μεγάλος Έλληνας δάσκαλος, ο Αντώνης Κατσαλής- δηλαδή ότι ούτε εσείς θα προσπαθήσετε να αλλάξετε την άποψη του, αλλά ούτε και δέχεστε να αλλάξετε τη δική σας. Όσο κι αν σας προκαλεί λεκτικά (και θα το κάνει με ιδιαιτέρως έντονο τρόπο) αποφύγετε την οποιαδήποτε διαμάχη (καθώς πρέπει να γνωρίζετε εκ των προτέρων ότι σε αντίστοιχη περίπτωση κανείς σας δεν θα βγει «νικητής»). Το κλειδί με τη «σκληροπυρηνική» συμπεριφορά είναι να βρει απέναντι της έναν ακλόνητο βράχο. Με το που το συνειδητοποιήσει αυτό, χάνει γρήγορα το ενδιαφέρον του και δεν ασχολείται πια μαζί σας, επιτρέποντας σας να συνεχίσετε με τις λιγότερες δυνατές απώλειες…
2. ΤΟ «ΠΑΡΑΠΟΝΙΑΡΙΚΟ ΜΩΡΟ»: ένας «μπέμπης» ή μία «μπέμπα» υπάρχει σε κάθε γραφείο! Γκρινιάζει με το παραμικρό, παραπονιέται σε κάθε αλλαγή, δυσανασχετεί κάθε φορά που πρέπει να ξεκινήσει μια νέα δραστηριότητα. Βρίσκει πάντοτε κάτι που θα τον «ρίξει». Του «φταίνε» η εταιρία, τα προϊόντα, η διοίκηση, οι συνάδελφοι, οι προμηθευτές, οι πελάτες, ο πρωθυπουργός, η οικονομική κατάσταση της χώρας, ακόμα και η μειωμένη ωορρηξία των αρκούδων στους πόλους! Εν ολίγοις, του «φταίνε» πάντα οι «άλλοι» και για τα πάντα… Τι μπορείτε όμως να κάνετε εσείς για να συνυπάρξετε αρμονικά και κυρίως εποικοδομητικά μαζί τους; Χειριστείτε τον αρνητισμό τους με τον ακόλουθο τρόπο: επειδή συνήθως πιστεύουν ότι κανείς δεν τους θεωρεί σημαντικούς, ότι κανείς δεν δίδει βαρύτητα στα όσα λένε, ότι κανείς δεν τους προσέχει, αλλά και ότι αν προσπαθήσουν περισσότερο κανένας δεν θα το εκτιμήσει, εκπλήξτε τους! Ξεκινήστε μια συνομιλία μαζί τους, μόνο ακούγοντας τους. Μην τους διακόψετε ούτε μια φορά, γνέψτε θετικά επιβεβαιώνοντας ότι συμμετέχετε ενεργά στην κουβέντα, ζητήστε διευκρινίσεις στα λεγόμενα τους και ενδιαφερθείτε να μάθετε ακόμα περισσότερα! Επικεντρωθείτε όμως στα γεγονότα, περιορίζοντας την -πολλές φορές ακατάσχετη- πολυλογία τους. Στη συνέχεια πάρτε εσείς την ευθύνη για τα αρνητικά που σας παραθέτουν – θα τους εκπλήξετε για 2η φορά! Χρησιμοποιήστε λογικά επιχειρήματα ως αντιστάθμισμα. Τέλος, κάντε την αλλαγή και εστιάστε στα θετικά, πάρτε τον έλεγχο, ανακεφαλαιώστε τα υπέρ της εν λόγω κατάστασης και ζητήστε τους να δράσουν βασιζόμενοι σε αυτά!
3. Ο «ΜΟΝΑΧΙΚΟΣ ΛΥΚΟΣ»: Σε όλες τις εταιρίες εξυμνείται καθημερινά η ομαδικότητα, ο κάθε manager προσπαθεί να «δέσει» τους συναδέλφους μεταξύ τους, οι «ειδικοί» γράφουν εγχειρίδια team building, αλλά δυστυχώς κάποιοι συνάδελφοι μας δεν δείχνουν να ασπάζονται αυτή την άποψη! Ο «μοναχικός λύκος» δεν «ασχολείται με τα κοινά» και δεν συμμετέχει σε παρέες, ενώ παράλληλα δεν ασπάζεται την «κοινή» άποψη και δεν ακολουθεί τις διαδικασίες όπως θα θέλαμε. Εργάζεται μόνος, προσηλωμένος στη δουλειά του, ενώ ενοχλείται έντονα από τις διακοπές από τους γύρω του, οι οποίες και τον βγάζουν από τον προγραμματισμό του. Απαιτεί να γνωρίζει εκ των προτέρων το τι και πως πρέπει να γίνει και μετά μας ζητά να τον αφήσουμε «ήσυχο να το κάνει», ενώ δεν θέλει κανέναν «πάνω από το κεφάλι του». Πολύ δύσκολος τύπος, καθώς δεν μας αποκαλύπτει το πώς πραγματικά αισθάνεται, δεν γνωρίζουμε το τι τον παρακινεί για να αποδώσει και καταλήγουμε να προσπαθούμε καθημερινά να μαντέψουμε: το τι σκέφτεται ελπίζοντας «να πέσουμε μέσα», ή το αν είναι κατάλληλη η στιγμή για να του μιλήσουμε… Τι πρέπει να κάνετε μαζί του; Αρχικά πρέπει να ξεκινήσει να συμμετάσχει σε ομάδες εργασίας, καθώς έτσι μαθαίνει ότι αποτελεί έναν από τους κρίκους της αλυσίδας. Παράλληλα πρέπει να λαμβάνει μέρος στα meetings, έτσι ώστε να καταλάβει ότι δεν μπορεί να κρατά «κρυμμένα τα χαρτιά του» και να ακολουθεί άλλο μονοπάτι από αυτό που πηγαίνει η ομάδα. Και στις 2 περιπτώσεις, η πιο αποτελεσματική μας τακτική αποτελεί το να του απευθύνουμε ανοικτές ερωτήσεις όπως οι: «ποια η γνώμη σου για το…;», «εσύ τι πιστεύεις για το…;» ή «πως σου φαίνεται το…;», έτσι ώστε να τον αναγκάσουμε «να βγει από το καβούκι του» και να εκφραστεί. Με το που θα ξεκινήσει όμως να μιλά, είναι απαραίτητο να βρούμε αμέσως κάτι από τα οποία είπε με το οποίο και θα συμφωνήσουμε φωναχτά, να τον επιβραβεύσουμε παρουσία των υπολοίπων συναδέλφων και να του ζητήσουμε ακόμα περισσότερη εμβάθυνση. Σιγά, σιγά, το κλίμα από την πλευρά του θα αρχίσει να αλλάζει…
4. Ο «YES MAN»: Ίσως βλέποντας κανείς το ψευδώνυμο του 4ου τύπου, να αναρωτηθεί γιατί θεωρούμε «δύσκολο» συνάδελφο έναν άνθρωπο που δεν λέει ποτέ «όχι», τη στιγμή μάλιστα που εκείνος γίνεται εύκολα αρεστός στην προσπάθεια του να μας ευχαριστήσει όλους! Δυστυχώς όμως δεν γνωρίζει όρια σε αυτή του την προσπάθεια, με αποτέλεσμα να αναλαμβάνει περισσότερες αρμοδιότητες από αυτές που μπορεί να διεκπεραιώσει ή/και να δέχεται deadlines τα οποία δεν προλαβαίνει να φέρει εις πέρας. Συνεπεία των παραπάνω είναι το ότι και μας αφήνει «ξεκρέμαστους» τη δύσκολη στιγμή και ταυτόχρονα είναι δύσκολο να τον κακοχαρακτηρίσουμε, καθώς βλέπουμε ότι πραγματικά θέλει να μας βοηθήσει! Οι επιλογές σας μαζί του πρέπει να είναι συγκεκριμένες: καταρχήν περιορίστε στο ελάχιστο δυνατό τα όσα του ζητάτε, καθώς έτσι θα καταφέρετε να ελαχιστοποιήσετε και την απογοήτευση σας (καλύτερα να του ζητήσετε 1 πράγμα και να γίνει, παρά να αναλάβει 10 και να μην διεκπεραιώσει κανένα…). Στα meetings σας, στα οποία και προσφέρεται να κάνει τα πάντα, χρησιμοποιήστε φράσεις όπως η ακόλουθη: «Εσύ εργάζεσαι ήδη σε τόσα πολλά και σημαντικά projects. Ποιος θα πρότεινες να αναλάβει το συγκεκριμένο;». Επιβεβαιώστε την υψηλή συνεισφορά του, επιβραβεύσετε τον και βοηθείστε τον να μάθει σιγά, σιγά να λέει όχι…

Καλή σας επιτυχία και καλό κουράγιο / να θυμάστε ότι -τουλάχιστον- δεν είστε μόνοι…

Για οποιαδήποτε απορία ή ανάγκη διευκρίνησης, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με τον Κώστα Στάμκο στην διεύθυνση: k.stamkos@business-seminars.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s