Big is back

Στο προσκήνιο επανέρχονται οι πολυεθνικές εταιρίες δύο χρόνια μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης. Οι βιομηχανικοί κολοσσοί που είχαν παραγκωνιστεί, τις τελευταίες δεκαετίες, από τις μικρές ευέλικτες επιχειρήσεις τεχνολογίας φαίνεται ότι όχι μόνο επιβίωσαν στα δύσκολα, αλλά κάνουν ένα δυναμικό comeback έχοντας την εύνοια των κυβερνήσεων.

Η επανάσταση της τεχνολογίας που σηματοδοτήθηκε από την ανακάλυψη του προσωπικού υπολογιστή τη δεκαετία του 70 και του internet τη δεκαετία του 90 δημιούργησε ολόκληρο στρατό από μικρά επιχειρηματικά σχήματα, που τράβηξαν τα φώτα της δημοσιότητας πάνω τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα κομπιούτερ της Microsoft και της Dell που ανακαλύφθηκαν από εφήβους και η Google που δημιουργήθηκε από φοιτητές.

Η αντίστροφη μέτρηση για τις πολυεθνικές είχε ξεκινήσει, με αποτέλεσμα τα χρόνια που μεσολάβησαν από το 1974 έως το 1998, το ποσοστό συμμετοχής των μεγάλων βιομηχανιών στο παραγόμενο ακαθάριστο προϊόν να πέσει στο μισό (από 36% σε 17%).

Η πρόσφατη κρίση άλλαξε τα δεδομένα! Οι κολοσσοί και οι μεγάλες βιομηχανίες βγήκαν πάλι στην πρώτη γραμμή ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις άρχισαν να καταρρέουν. Σύμμαχος των πολυεθνικών οι κυβερνήσεις, που τους πρόσφεραν οικονομική βοήθεια, η οποία αποδείχτηκε σωσίβιο σωτηρίας για κολοσσούς όπως η General Motors και η Citigroup, ενισχύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την αυτοπεποίθηση τους.

Η τελευταία κρίση επιβεβαίωσε αυτό που τελικά όλοι γνωρίζουμε: “O ισχυρός πάντα επιβιώνει”. Ενδεχομένως με δυσκολίες και περικοπές δαπανών και προσωπικού, αλλά πάντως τα καταφέρνει. Οι κρατικές επιχορηγήσεις, το δυνατό brand name και οι ισχυρές συνεργασίες – πολλές φορές και σε παγκόσμιο επίπεδο – αποδεικνύονται πολύτιμο στήριγμα στις δύσκολες στιγμές. Παρόλο που γενικά υπάρχει η αίσθηση ότι “τα μεγάλα καράβια δύσκολα γυρνούν”, στην πραγματικότητα είναι πιο εύκολο στις μεγάλες επιχειρήσεις να ανταποκριθούν και να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος από μια μικρότερη επιχείρηση.

Μια μικρή επιχείρηση δεν έχει ούτε πολλά κόστη, ούτε πολύ προσωπικό να περικόψει: κάθε εργαζόμενος είναι πολύτιμος και αν η μικρή επιχείρηση πρέπει να αποχωριστεί κάποιον, αυτό έχει πολύ μεγαλύτερη επίδραση στον οργανισμό από ότι θα είχε σε μια μεγαλύτερη εταιρία – το ίδιο ακριβώς ισχύει και με τα έξοδα, ενώ παράλληλα μια τέτοια επιχείρηση έχει πολύ πιο ισχυρά διαπραγματευτικά όπλα σε επίπεδο χρεώσεων.

Πράγματι, τα πλεονεκτήματα για τις πολυεθνικές στην παρούσα φάση σε σχέση με μικρότερα επιχειρηματικά σχήματα φαίνεται να είναι πολλά.

Οι μεγάλες επιχειρήσεις προσφέρουν μια ευρύτερη γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών σε μεγάλες αγορές, ενώ πολλές από αυτές καλύπτουν συνήθως βασικές ή καθημερινές ανάγκες. Η ευρύτητα των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών τις προστατεύει από το επιχειρηματικό ρίσκο, αφού αυτές οι επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο από προϊόντα και υπηρεσίες, το οποίο τους επιτρέπει να αντισταθμίσουν καλύτερα το επιχειρηματικό τους ρίσκο κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές και τροποποιήσεις. Όμως η επικράτησή τους δεν έχει να κάνει μόνο με το μερίδιο της αγοράς. Οι πολυεθνικές έχουν πρόσβαση σε χρηματιστηριακές αγορές και ένα σημαντικό μέρος της χρηματοδότησής τους προέρχεται από μετοχικά κεφάλαια που, σε αντίθεση με τις μικρότερες επιχειρήσεις, είναι λιγότερο εκτεθειμένες στους κινδύνους που προκαλούνται από το δανεισμό. Αλλά και λόγω του μεγέθους τους, είναι σε θέση να δανείζονται ευκολότερα και με χαμηλότερο επιτόκιο.

Και από την άλλη, βέβαια, είναι γνωστό ότι το όνειρο των «μεγάλων» αγοριών ήταν και παραμένει να γίνουν CEO πολυεθνικών. Χρόνια τώρα, το σύνολο σχεδόν των υποψηφίων παρασυρμένο από τη «μόδα» επιδιώκει να κάνει καριέρα σε λίγες και γνωστές εταιρείες που θεωρούνται «ελίτ» στην παγκόσμια αγορά. Ηγέτες και τεχνοκράτες απ’ όλο τον κόσμο προσελκύονται από τα μεγάλα brand των πολυεθνικών και δεν έχουν άδικο! Οι μεγάλες πολυεθνικές, με το βάθος των δομών τους παραμένουν ψηλά στη λίστα προτιμήσεων των νεώτερων εργαζομένων, και ορθώς, διότι προσφέρουν πλούσιες εμπειρίες και καλή εξειδίκευση. Η αντίληψη που επικρατεί στην αγορά είναι ότι η απασχόληση σε μεγάλες επιχειρήσεις και πολυεθνικές είναι ένα χρήσιμο σχολείο για τα στελέχη, αφού μέσω της εμπειρίας σε αυτές τις επιχειρήσεις κάποιος χτίζει το βιογραφικό του για μελλοντική εξέλιξη σε πολύ καλύτερες θέσεις.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s