Συνέντευξη με τον κ. Πέτρο Βασάκο, Στέλεχος Ανθρώπινου Δυναμικού

Πέτρος Βασάκος

Κ. Βασάκο, πριν ξεσπάσει η κρίση πολλές εταιρίες προσέφεραν στα στελέχη τους παροχές , όπως αυξήσεις μισθών και μπόνους, χριστουγεννιάτικά ταξίδια ή πάρτυ, business class, ταξίδια στο εξωτερικό, ακριβά εταιρικά αυτοκίνητα, πιστωτικές κάρτες,  σεμινάρια – εκπαίδευση,  βενζίνη κ.α. Ποιες από αυτές τις παροχές αποτελούν παρελθόν; Θεωρείτε ότι ήταν επιβεβλημένες;

 

Είναι γνωστό ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις τις τελευταίες δεκαετίες υιοθέτησαν μεθόδους και μέσα αμοιβών προς τα στελέχη που κατά κανόνα ήταν στη λογική των πολυεθνικών επιχειρήσεων. Αναμφισβήτητα, η παρουσία μεγάλων πολυεθνικών οργανισμών στην Ελλάδα, αλλά και η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας, βοήθησαν στην αλλαγή αυτή με αποτέλεσμα οι συνολικές απολαβές των στελεχών (πρώτης γραμμής) να μην απέχουν και πολύ από εκείνες των ευρωπαίων συναδέλφων τους.

Βέβαια τέτοιου είδους πακέτα αμοιβών που περιλαμβάνουν μπόνους βάσει επίτευξης αποτελεσμάτων, χρήση εταιρικού αυτοκινήτου, πιστωτικές κάρτες κ.α.,  αφορούν σε μια μικρή ομάδα στελεχών, συνήθως τους άμεσα αναφερόμενους στη γενική διεύθυνση. Είναι γεγονός όμως ότι παρόμοιες παροχές, αλλά μικρότερου κόστους, επεκτάθηκαν και σε ενδιάμεσα στελέχη τα οποία για την κάθε εταιρία αποτελούν την κινητήρια δύναμη λειτουργίας και υλοποίησης στόχων.

Τα τελευταία δυο χρόνια υπάρχει σαφής συγκράτηση στην επέκταση παρόμοιων παροχών και αναθεώρηση του όλου πλαισίου αμοιβών των στελεχών με αποτέλεσμα να έχει γίνει κάποιο «ψαλίδισμα» σε πρώτη φάση, κυρίως σε έξοδα που είχαν κάπως διογκωθεί μέσα σε ένα κλίμα ευφορίας και υψηλής κερδοφορίας των προηγούμενων ετών. Εκεί που υπάρχει σαφής υποχώρηση την τελευταία περίοδο είναι η χορήγηση μπόνους και έκτακτων αμοιβών δεδομένου ότι η κερδοφορία πολλών επιχειρήσεων έχει περιοριστεί σημαντικά ή έχει δώσει τη θέση της σε ζημιογόνα αποτελέσματα.

Όσον αφορά στις παροχές σε είδος, αυτές δεδομένου ότι έχουν αρχίσει να φορολογούνται, εναπόκειται εν πολλοίς και στην απόφαση των ίδιων των στελεχών εάν εξακολουθούν να έχουν όφελος από την χρήση τέτοιων δυνατοτήτων ή όχι.

Το σίγουρο είναι ότι για όλα τα στελέχη υπάρχει πια μεγαλύτερος έλεγχος και σαφή όρια χρήσης αυτών των παροχών. Οι διευθύνσεις  Ανθρωπίνου Δυναμικού και Οικονομικών Υπηρεσιών σε συνεργασία με την Διοίκηση έχουν να κάνουν μεγαλύτερη δουλειά στην εκλογίκευση αυτών των παροχών.

Έτσι, αυτό που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα με μεγαλύτερη έμφαση είναι η αναδιοργάνωση της λειτουργίας πολλών επιχειρήσεων που οδηγεί σε μείωση θέσεων εργασίας ανώτερων και μεσαίων στελεχών. Είναι πια πραγματικότητα η αυξανόμενη ανεργία τέτοιων στελεχών για την οποία δυστυχώς δεν μιλά κανείς.

 

-Στις τράπεζες ποια είναι η κατάσταση;

 

Θα έλεγα ότι και εκεί ακολουθείται μια παρόμοια λογική περιορισμού του κόστους αυτών των παροχών. Δεδομένου όμως ότι οι τράπεζες εδώ και καιρό βρίσκονται σε φάση πιθανών συγχωνεύσεων ή και εξαγορών, οι διοικήσεις είναι εξαιρετικά προσεκτικές στα μέτρα εξορθολογισμου, ώστε να μην διαταράξουν σημαντικά εσωτερικές ισορροπίες και δομές. Το σίγουρο είναι (όπως φαίνεται και από τα συνεχή δημοσιεύματα) ότι αλλαγές γίνονται, αλλά με κάπως αργότερο ρυθμό από ότι στους άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

 

 

 

-Πώς αντιδρούν τα στελέχη στις παραπάνω περικοπές;  Αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα του μειωμένου budget; Πιστεύετε ότι η απώλεια των παροχών επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα της εταιρίας ή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση;

 

Τα στελέχη πρώτης γραμμής κάθε επιχείρησης από κοινού με την Διοίκηση αποτελούν στην ουσία το κέντρο λήψης αποφάσεων για όλα τα θέματα λειτουργίας και υπάρχει σαφής ευθύνη για την επίτευξη των καλών αποτελεσμάτων.

Συνήθως τέτοιου είδους περικοπές συζητούνται σε ανώτερο επίπεδο και υπάρχει συλλογικότητα στη λήψη παρόμοιων αποφάσεων.

Στον κόσμο των ανώτερων στελεχών υπάρχει μια σαφής αίσθηση των υπερβολών που έγιναν τα τελευταία χρόνια και στο θέμα των παροχών σε μια συνεχώς διευρυνόμενη βάση αποδεκτών. Κατά συνέπεια η συγκράτηση του κόστους με εκλογίκευση αμοιβών και παροχών είναι συνήθως κοντά στην λογική αυτών των ανθρώπων που έχουν την ευθύνη διαχείρισης περιορισμένων πόρων με σκοπό την επίτευξη οικονομικών και οργανωτικών στόχων.

Όταν η αναδιοργάνωση και η εκλογίκευση αυτών των παροχών γίνεται μετά από μελέτη και έχει χαρακτήρα δικαιοσύνης και αναλογικότητας συνήθως δεν δημιουργεί προβλήματα. Εξάλλου αυτή η λογική της διαρκούς επαγρύπνησης σε σχέση με τα κόστη λειτουργίας στις ιδιωτικές επιχειρήσεις είναι κανόνας που ισχύει πάντα. Παρόμοια προγράμματα περιορισμού δαπανών έχουν γίνει κατά καιρούς σε διάφορες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Όταν όλα αυτά γίνονται σωστά και επικοινωνούνται με ειλικρίνεια και διαφάνεια συνήθως δεν επηρεάζουν τη λειτουργικότητα των επιχειρήσεων ούτε βέβαια και την ανταγωνιστικότητα. Αντίθετα μάλιστα είναι δείγματα σοβαρής και μελετημένης προσέγγισης του κόστους λειτουργίας που αξιολογείται θετικά από τις αγορές.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s