Συνέντευξη με τον κ. Αλέξη Κομσέλη, ειδικό σε θέματα οικογενειακών επιχειρήσεων

Αλέξης Κομσέλης

1.Κύριε Κομσέλη, στην παρούσα φάση, πολλές οικογενειακές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Θα λέγατε, ότι σ’ αυτό έχει συμβάλλει η κρίση;

 

Η αλήθεια είναι ότι πολλές οικογενειακές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σήμερα πρόβλημα με αφορμή την τρέχουσα κρίση, αλλά τα αίτια εδράζονται στην ιστορική σχέση οικογένειας και επιχείρησης. Αντίθετα, κάποιες άλλες προχωρούν με λιγότερα προβλήματα, κυρίως επειδή ακούσια ή εκούσια έχουν ρυθμίσει σωστά τη διάδραση οικογένειας και επιχείρησης.

Στις περισσότερες περιπτώσεις το πρόβλημα ξεκινάει όταν δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ της καθημερινής λειτουργίας της επιχείρησης και της στρατηγικής. Τα δύο αυτά στοιχεία είναι απαραίτητο να λειτουργούν σωστά για να διασφαλιστεί η διαγενεαλογική επιτυχία, σπάνια όμως οι οικογενειακές επιχειρήσεις ασχολούνται ορθά και με τα δύο. Έτσι, πολλές φορές απορροφά όλη την ενέργεια η καθημερινότητα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις η στρατηγική αποτελεί συγκρουσιακό πεδίο χωρίς τη λήψη τελικών αποφάσεων.

2. Ξεκινώντας από την καθημερινότητα, ποιοι είναι οι σωστοί χειρισμοί που θα πρέπει να κάνει μία οικογενειακή επιχείρηση;

Η οικογενειακή επιχείρηση στην καθημερινότητά της, αρχικά, μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται το ταμείο της. Ο ορισμός ενός ταμία και η τήρηση όλων των απαραίτητων αρχείων για τις κινήσεις του σύντομα θα αποφέρει καρπούς, μιας και θα φανεί το τι γίνονται οι εισπράξεις. Το δεύτερο άμεσο μέτρο είναι η μείωση όλων των αμοιβών που λαμβάνουν τα μέλη της οικογένειας. Η μακροπρόθεσμη σχέση επιχείρησης και οικογένειας επιτρέπει μια τέτοια κίνηση επειδή τα μέλη της οικογένειας δεν απασχολούνται εφήμερα σε αυτήν. Τρίτον, θα πρέπει να περιοριστούν άμεσα και τυχόν άλλες παροχές των μελών της οικογένειας. Τα δύο προηγούμενα στοιχεία, εκτός από την οικονομία πόρων, είναι απαραίτητα για να τονωθεί και η παραγωγικότητα των εργαζόμενων που δεν ανήκουν στην οικογένεια. Δείχνοντας τη δέσμευση της οικογένειας απέναντι στην επιχείρηση, αυξάνεται και η ασφάλεια των υπόλοιπων εργαζομένων. Τέταρτον, αν η επιχείρηση χρειαστεί να διακόψει τη συνεργασία της με εργαζομένους της, θα πρέπει να βασίσει την απόφασή αυτή σε επιχειρηματικά κριτήρια και όχι σε οικογενειακά ή συναισθηματικά. Πέμπτον, όλοι οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι ενήμεροι για την κατάσταση και να τους δοθούν συγκεκριμένοι στόχοι, οι οποίοι σχετίζονται με την αύξηση των πωλήσεων, την εξοικονόμηση πόρων και τη διατήρηση της εταιρικής εικόνας.

 

3. Όσον αφορά στη στρατηγική, πώς πρέπει να «κινηθεί» μεσοπρόθεσμα μία οικογενειακή επιχείρηση προκειμένου να κερδίσει τη μάχη της κρίσης;

 

Προς αυτή την κατεύθυνση, είναι απαραίτητο να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο δομείται η στρατηγική της επιχείρησης. Πρώτον, θα πρέπει να διαχωριστεί η ιδιοκτησία από τη διοίκηση. Το να είναι κάποιος ιδιοκτήτης δεν συνεπάγεται ότι έχει και τις κατάλληλες γνώσεις για να συμμετέχει στην καθημερινότητα της επιχείρησης. Δεύτερον, να ορίσει σαφή κριτήρια για την απασχόληση των συγγενών στην επιχείρηση και να εντάξει το σύνολο των εργαζομένων (είτε ανήκουν στην οικογένεια είτε όχι) σε ένα οργανόγραμμα με συγκεκριμένες θέσεις εργασίας. Έτσι ο καθένας γνωρίζει την στρατηγική αποστολή του. Τρίτον, να δημιουργηθεί ένα «σύστημα συλλογής καινοτομίας», το οποίο επιτρέπει και την ανάδειξη νέων ιδεών και βελτιώσεων. Τέταρτον, να αξιολογήσει το πραγματικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της επιχείρησης και να το εκμεταλλευτεί με κάθε δυνατό τρόπο. Σε πολλές περιπτώσεις, το πλεονέκτημα αυτό είναι η επιχειρηματική σκέψη της οικογένειας και όχι η παράδοσή της σε ένα προϊόν. Πέμπτον, να δημιουργήσει μηχανισμό λήψης και εφαρμογής στρατηγικών αποφάσεων.

 

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν τόσα πλεονεκτήματα, όσα και μειονεκτήματα. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να μάθουν τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να εκμεταλλευτούν τα πλεονεκτήματά τους για να κερδίσουν τη μάχη της κρίσης, αλλά και για να συζητήσουν όσα δεν συζητιούνται σε περιόδους ευημερίας. Είναι η ευκαιρία να μπουν οι βάσεις για ένα στέρεο οικογενειακό επιχειρείν.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s