«Η σύγχρονη επιχείρηση «οφείλει» να έχει κοινωνικά αποδεκτές διαδικασίες»

Αντώνη Ε. Γκορτζή, Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Επιχειρηματικής Ηθικής

Αντώνη Ε. Γκορτζή, Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Επιχειρηματικής Ηθικής

Συνέντευξη με τον Αντώνη Ε. Γκορτζή, Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Επιχειρηματικής Ηθικής, του  Ελληνικού Ινστιτούτου Επιχειρηματικής Ηθικής και της ΟΝΕΤΕΑΜ ΑΕ.

-κ. Γκορτζή, στις μέρες μας, η λειτουργία των επιχειρήσεων διέπεται από επιχειρηματική ηθική  και κοινωνική υπευθυνότητα;

 Οι επιχειρήσεις αποτελούν οργανικά μέλη του κοινωνικού συνόλου και η κοινωνία περιμένει από αυτές να δρουν βάσει συγκεκριμένων κανόνων και προτύπων και να εκπληρώνουν ορισμένες υποχρεώσεις απέναντι στο περιβάλλον (φυσικό, κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό) που τις φιλοξενεί.

Το ήθος μιας επιχείρησης το συνθέτουν διαφορετικές έννοιες, όπως η αξιοπιστία, η διαφάνεια, η αξιοκρατία, η πειθαρχία, η ευελιξία, το αίσθημα ευθύνης προς το κοινωνικό σύνολο, η ποιότητα, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόζονται οι αρχές αυτές.

Ένα σωστά δομημένο και συνεχώς προσαρμοζόμενο νομικό πλαίσιο αποτελεί την προϋπόθεση του κοινωνικώς αποδεκτού γίγνεσθαι. Έτσι, και κατά παράλληλο τρόπο, η σύγχρονη επιχείρηση «οφείλει» να έχει κοινωνικά αποδεκτές διαδικασίες, ή καλύτερα, να λειτουργεί, βάσει επιχειρηματικής ηθικής διατυπωμένης με συνέπεια και κοινωνική συμβατότητα.

-οι καταναλωτές τιμωρούν της κοινωνικά ανεύθυνες επιχειρήσεις;

Αν και τα αποτελέσματα ερευνών δείχνουν υψηλά ποσοστά ως προς την διάθεση των καταναλωτών να τιμωρήσουν ένα προϊόν –που δεν διέπεται από κανόνες επιχειρηματικής ηθικής-, η τάση είναι αυτό που έχει σημασία. Οι καταναλωτές προσβλέπουν ότι γενικά ο επιχειρηματικός κόσμος δημόσιος και ιδιωτικός θα πρέπει να εντάξουν και να ενισχύσουν την κοινωνική τους υπευθυνότητα στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον απαιτεί από τις επιχειρήσεις να λειτουργούν με ήθος και διαφανείς κανόνες, πέρα απ’ όσα ορίζει ο νόμος, ενώ οι καταναλωτές και η κοινωνία διερευνούν πλέον όλο και περισσότερα την αγορά πριν αποφασίσουν για το προϊόν ή την υπηρεσία που θα αγοράσουν.

-ποια είναι τα πιο σημαντικά λάθη που κάνουν οι επιχειρήσεις στην ανάπτυξη  προγράμματος Επιχειρηματικής Ηθικής;

Θα έλεγα ότι υπάρχουν «δέκα κορυφαία σφάλματα» που συνηθίζουν να κάνουν οι επιχειρήσεις όταν προωθούν ένα τέτοιο πρόγραμμα. Πρόκειται για τα εξής:

  1. Δεν υπάρχει κοινή συναίνεση σχετικά με τους στόχους του προγράμματος.
  2. Δεν εντάσσουν το  προσωπικό στη διαδικασία.
  3. Δεν προωθούν την ενέργεια αυτή ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
  4. Βασίζουν την εταιρική πολιτική τους μόνο  σε νομικές απαιτήσεις της αγοράς.
  5. Δεν λειτουργούν τμήματα που να ασχολούνται με αυτόν τον τομεα.
  6. Δεν έχουν  πόρους σχετικούς .
  7. Οι διευθύνοντες πρέπει να γνωρίζουν την ντόπια  κουλτούρα και νομοθεσία όπως και τα εργασιακά θέματα .
  8. Δεν παρέχουν επαρκές ενημερωτικό  υλικό στο προσωπικό.
  9. Xρησιμοποιούν εκτενώς τη λέξη «ηθική»και «εταιρική κοινωνική υπευθυνότητα» σε έντυπα χωρίς να εκπαιδεύουν το προσωπικό.
  10. Αναρτούν τον κώδικα επιχειρηματικής ηθικής χωρίς να γίνεται ουσιαστική εμπέδωση αυτού.

Εν ολίγοις, οι εταιρίες ιδιωτικές και δημόσιες όταν αναπτύσσουν ένα πρόγραμμα Επιχειρηματικής Ηθικής θα πρέπει να  σέβονται τις αρχές και τις αξίες που χαρακτηρίζουν τον πολιτισμό μας. Ίσως τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να αναπτύξουμε και στον τόπο μας ουσιαστική συνείδηση των ηθικών επιχειρηματικών επιλογών και να τις προτάξουμε του γενικότερου επιχειρηματικού γίγνεσθαι.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s