«Η επαφή των επιχειρήσεων με τα social media ακολουθεί τις τάσεις του γενικού πληθυσμού της χώρας.»

Αλέξης Κομσέλης, Ιδρυτής του familybusiness.gr

Αλέξης Κομσέλης, Ιδρυτής του familybusiness.gr

Συνέντευξη με τον κ. Αλέξη Κομσέλη, ειδικό σε θέματα οικογενειακών επιχειρήσεων και ιδρυτή του familybusiness.gr

 

-κ. Κομσέλη, πόσο εξοικειωμένες είναι ελληνικές μικρομεσαίες και οικογενειακές επιχειρήσεις με την κοινωνική δικτύωση; 

Η επαφή των επιχειρήσεων με τα social media και την ευρύτερη ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση ακολουθεί τις τάσεις του γενικού πληθυσμού της χώρας. Άλλωστε, ειδικά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι άνθρωποι που αποφασίζουν είναι ένα αντιπροσωπευτικό υποσύνολο της κοινωνίας μας. Αν θεωρήσουμε συνεπώς ότι στις ηλικίες 35-44 το 60% χρησιμοποιεί social media, ενώ στις ηλικίες 45-54 το 44% (πηγή TNS ICAP), μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι επιχειρηματίες γνωρίζουν σε μεγάλο βαθμό τα online αυτά εργαλεία. Στις οικογενειακές δε, όπου εμπλέκεται και η νεότερη γενιά το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 80%. Αυτό σε ότι αφορά στη χρήση. Η εξοικείωση είναι άλλο θέμα και δυστυχώς δεν μπορεί να μετρηθεί. Είναι άλλο να φτιάξεις ένα προφίλ για την επιχείρησή σου και άλλο να το χρησιμοποιήσεις αποτελεσματικά για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων της. Εξοικείωση για μένα σημαίνει πλήρης γνώση των ευεργετημάτων, αλλά και των προβλημάτων που απορρέουν από τη χρήση των social media για προσωπικό ή εταιρικό σκοπό. Η καθημερινότητα δείχνει ότι λίγες επιχειρήσεις μπορούν να χειριστούν σωστά τα εργαλεία αυτά. Όπως όλα τα επιχειρηματικά «φαινόμενα» η βασική ερώτηση είναι αν τα χρησιμοποιούμε επειδή είναι μόδα ή επειδή έχουμε συγκεκριμένο πλάνο δράσης; Όπως έγινε μερικά χρόνια πριν με τις ιστοσελίδες. 

-Τι μπορεί να κερδίσει μία επιχείρηση μικρού μεγέθους από τα social media; Μεγαλύτερο δίκτυο, πελάτες, δωρεάν διαφήμιση; 

Ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης, κάθε επιχείρηση μπορεί να κερδίσει διαφορετικά πράγματα. Μια μικρή επιχείρηση που μόλις ξεκινά μπορεί εύκολα και με μικρό κόστος να τραβήξει τα μάτια του κόσμου πάνω της. Μια υφιστάμενη αναπτυσσόμενη επιχείρηση μπορεί να διευρύνει την αγορά της και να ενδυναμώσει την αναγνωσιμότητά της στο μερίδιο της αγοράς που την ενδιαφέρει. Ενώ μια επιχείρηση με φθίνουσα πορεία μπορεί να «αναγεννηθεί» μέσα από τη χρήση τέτοιων εργαλείων. Τέλος, όλες οι επιχειρήσεις μπορούν να ξεπεράσουν τα σύνορα της τοπικής αγοράς, ερχόμενες σε επαφή με καταναλωτές από άλλες πόλεις, περιοχές ή χώρες. Σε ότι αφορά στη λέξη δωρεάν που χρησιμοποιήσατε, θέλω να υπογραμμίσω ότι τίποτα δεν είναι δωρεάν. Μπορεί το κόστος της παρουσίας στα social media να είναι μηδενικό, η σωστή εκμετάλλευσή τους όμως κοστίζει. Είτε σε χρόνο για την κατανόηση του εργαλείου, είτε σε χρήμα για την εκπαίδευση σε αυτό ή την απασχόληση κάποιου ειδικού. Επίσης, από τη στιγμή που μια επιχείρηση ξεκινά να χρησιμοποιεί social media δεν μπορεί να σταματήσει. Η διατήρηση ενός ανενεργού προφίλ επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα στην εικόνα της επιχείρησης. Είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε ότι η έκθεση σε μια εικονική αγορά απαιτεί μια υποδομή που θα μπορεί να ανταπεξέλθει σε αυτήν. Είτε πρόκειται για νέες παραγγελίες, είτε για τη διαχείριση παραπόνων ή κακόβουλων σχολίων. Συμπερασματικά, πιστεύω ότι ένα σωστά οργανωμένο σχέδιο παρουσίας στα social media μπορεί να προβάλλει σημαντικά το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μιας μικρής επιχείρησης και να δημιουργήσει προσωποποιημένες σχέσεις.  

-Ποιο εργαλείο κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, κ.α.) θεωρείτε ποιο επαγγελματικό και μπορεί να βοηθήσει στο «χτίσιμο» του brand μιας μικρομεσαίας εταιρίας; Η ποσότητα ή ποιότητα στα social media θα κάνουν τη διαφορά; 

Όπως ανέφερα και παραπάνω, είναι απαραίτητο να γίνουν όλα με πρόγραμμα. Άρα η ποιότητα και όχι η ποσότητα κάνει τη διαφορά. Το εργαλείο (ή το μίγμα των εργαλείων) που θα χρησιμοποιηθεί εξαρτάται από τον στρατηγικό στόχο που πρέπει να επιτευχθεί. Καταναλωτικά προϊόντα έχουν σαφώς καλύτερη αγορά στο facebook, ενώ εξειδικευμένες υπηρεσίες b2b στο LinkedIn. Το twitter, αν και πολύ χρήσιμο διαλογικό εργαλείο, έχει το αρνητικό ότι το μήνυμα παραμένει για λίγο χρόνο στο οπτικό πεδίο (ή αλλιώς timeline) του αναγνώστη. Είναι καλό εργαλείο για συζήτηση, αλλά λιγότερο αποτελεσματικό για προβολή. Σε γενικές γραμμές, δεν πιστεύω ότι υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα σε επαγγελματικό ή μη επαγγελματικό εργαλείο. Η διαφορά έγκειται στην επαγγελματική ή μη χρήση τους.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s