Ερευνα Πράσινο Μάρκετινγκ και ΕΚΕ 2012

Μειωμένη η κατανάλωση «πράσινων» προιόντων λόγω οικονομικής κρίσης 
Αυξημένη εμφανίζεται η οικολογική συνείδηση του Έλληνα καταναλωτή, παρόλο που οι αγορές «πράσινων» προϊόντων έχουν επηρεαστεί αρνητικά, λόγω της οικονομικής κρίσης. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ (ALARM) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Κέντρο Αειφορίας (CSE) στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Πράσινο Μάρκετινγκ: Στάσεις, Αντιλήψεις  και  Συμπεριφορά των Ελλήνων Καταναλωτών».
Ειδικότερα, από τη μελέτη προκύπτει ότι λόγω της οικονομικής δυσχέρειας μεγάλου ποσοστού των Ελλήνων καταναλωτών έχει μειωθεί η κατανάλωση πράσινων προϊόντων και η επένδυση για ανακαίνιση κατοικίας, ενώ έχουν αντικατασταθεί οι συσκευές του νοικοκυριού με χαμηλότερης ενεργειακής κατανάλωσης.

Αγοραστική συμπεριφορά καταναλωτών
Από τα ευρήματα της έρευνας πηγάζει η προσπάθεια του Έλληνα καταναλωτή να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας εφαρμόζοντας εναλλακτικές λύσεις και προτιμώντας καινοτομικά προϊόντα τόσο αναφορικά με τη μετακίνηση του όσο και με τις ανάγκες θέρμανσης και φωτισμού.
Η αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών το 2011 επηρεάζεται και από τη στάση τους σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, το 28% των ερωτηθέντων υποστηρίζει ότι αγοράζει προϊόντα τα οποία δίνουν μέρος των εσόδων τους σε ενέργειες προστασίας του περιβάλλοντος. Το 40% αλλάζει τη μάρκα του προϊόντος για να αγοράσει ένα νέο φιλικό προς το περιβάλλον προϊόν και το 31% πληρώνει υψηλότερη τιμή για να αγοράσει μια φιλική προς το περιβάλλον μάρκα. Όλο και μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού αναζητά προϊόντα συσκευασμένα σε ανακυκλώσιμη συσκευασία, καθώς το 39,5% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα προτιμάει αυτά τα προϊόντα από παρόμοια με συσκευασία που δεν ανακυκλώνεται.
Παράλληλα, το 83,5% του δείγματος δηλώνει ότι ανακυκλώνει μια πληθώρα υλικών: χαρτί, γυαλί και αλουμίνιο ως τα πιο παραδοσιακά αλλά και μπαταρίες, ηλεκτρικές συσκευές και χρησιμοποιημένα λίπη.

Περιβαλλοντική ενημέρωση
Ενθαρρυντικά είναι τα ευρήματα σχετικά με την περιβαλλοντική ενημέρωση των καταναλωτών: το 57,9% του δείγματος δηλώνει ότι διαθέτει ικανοποιητική γνώση για τη λήψη αποφάσεων σε περιβαλλοντικά θέματα και 67,4% για τη μείωση της προσωπικής κατανάλωσης ενέργειας. Παράλληλα, 19% των ερωτώμενων μπορεί να αναφέρει τουλάχιστον μια επιχείρηση που να εφαρμόζει πολιτικές για την προστασία του περιβάλλοντος, ενώ το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 39% για την περίπτωση πράσινων προϊόντων. Επίσης, οι συμμετέχοντες δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν ένα σύνολο μέσων για την περιβαλλοντική ενημέρωση τους.

Πηγές ενημέρωσης
Η διαφήμιση και η ενημέρωση για τον τρόπο παραγωγής αποτελούν βασικούς παράγοντες για την πειθώ του καταναλωτή σχετικά με τον φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα ενός προϊόντος. Πολλοί καταναλωτές δε δηλώνουν ότι πιστεύουν τη φιλικότητα του προϊόντος μόνο κατόπιν προσωπικής εμπειρίας, ενώ ο παράγοντας της πιστοποίησης του προϊόντος από ανεξάρτητο φορέα έρχεται τέταρτος σε σειρά σημαντικότητας.
Τέλος, το ποσοστό των Ελλήνων που δηλώνει ότι γνωρίζει τι είναι η Πράσινη Ανάπτυξη ανέρχεται στο 55%. Πρόκειται κυρίως για γυναίκες, ηλικίας 45-54, κυρίως ιδιωτικοί υπάλληλοι, απόφοιτοι ΑΕΙ και ΤΕΙ, εισοδήματος 1.000-1500 ευρώ.

Ταυτότητα έρευνας
Τα αποτελέσματα της έρευνας βασίστηκαν σε δείγμα 703 καταναλωτών, το οποίο συλλέχθηκε με τηλεφωνική συνέντευξη εφαρμόζοντας τη μέθοδο C.A.T.I. (Computer-Aided Telephone Interviewing) κατά την περίοδο Νοεμβρίου 2011 – Ιανουαρίου 2012.

Νίκος Αυλώνας, Διευθύνον Σύμβουλος Κέντρου Αειφορίας (CSE)

Νίκος Αυλώνας, Διευθύνον Σύμβουλος Κέντρου Αειφορίας (CSE)

Σχολιασμός Νίκου Αυλώνα, Διευθύνοντος Συμβούλου Κέντρου Αειφορίας (CSE) για τις τάσεις του Πράσινου Marketing στο πλαίσιο της ΕΚΕ για το 2012
Η έρευνα για την στάση του καταναλωτή απέναντι στις πράσινες πρακτικές και τις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης των ελληνικών επιχειρήσεων, που διεξάγεται σε συνεργασία του Κέντρου Αειφορίας (CSE) με το εργαστήριο ALARM, αποτυπώνει τις «πράσινες» τάσεις των Ελλήνων καταναλωτών για τέταρτη συνεχή χρονιά, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες κρίσης που βιώνουν η κοινωνία και οι επιχειρήσεις σήμερα.
Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτή τη χρονιά έχουν έναν αντικρουόμενο χαρακτήρα, που οφείλεται στην ένταση της οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα. Οι καταναλωτές αγοράζουν λιγότερα «πράσινα» προϊόντα και γενικότερα δίνουν λιγότερη έμφαση στις πράσινες εταιρίες, γεγονός που ενισχύεται και από την περιορισμένη διαφημιστική προβολή τους. Παρόλα αυτά η περιβαλλοντική ευαισθησία και συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών βαίνει αυξανόμενη μέσω της αύξησης της ανακύκλωσης περισσοτέρων υλικών και εναλλακτικών μεθόδων για μείωση του κόστους μετακίνησης και θέρμανσης.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι για δεύτερη συνεχή χρονιά το Κέντρο Αειφορίας (CSE)  σε συνεργασία με τον έγκριτο ελβετικό οργανισμό myclimate βραβεύει τις πράσινες εταιρίες και προϊόντα. Πιο συγκεκριμένα το CSE πρωτοστατεί από το 2008 στη δημιουργία πράσινων προϊόντων και επιχειρήσεων καθώς και στη πιστοποίησή τους ως κλιματικά ουδέτερες συμβάλλοντας στην περιβαλλοντική αφύπνιση αλλά και ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών επιχειρήσεων και προϊόντων τους τόσο σε εθνικό όσο κυρίως σε διεθνές επίπεδο, ενισχύοντας το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα κατά τις εξαγωγικές τους δραστηριότητες.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s